Liitto

Suomen Vaatturiliittoon kuuluvat räätälinliikkeet ja ateljeet edustavat nykyisinkin erittäin korkeatasoista ammattitaitoa, joka on mahdollista saavuttaa vain pitkäjänteisellä työskentelyllä.

Yksilölliseen pukeutumiseen erikoistuneet räätälinliikkeet ovat taidoiltaan kansainvälisestikin mitattuna korkeaa tasoa. Persoonallisten asujen tekemiseen tarvitaan räätälin tai ompelijattaren harjaantunut silmä ja käden taito. Lisäksi tekijät seuraavat vaatetuksen muotivirtauksia maailmalla ja pitävät yllä korkeaa yleissivistystä palvellakseen asiakkaitaan.

Ensimmäinen vaatturien ammattiyhdistys perustettiin Suomeen yli sata vuotta sitten. Paikallisyhdistysten kiinteä yhteistyö johti Suomen Vaatturiliitto ry:n perustamiseen Turussa vuonna 1895.

Koska liitto vaatii jäseniltään ehdotonta ammattitaitoa, se pitää velvollisuutenaan huolehtia erityisesti ammattikuntansa nuorten jäsenten jatkokoulutuksesta. Samalla sen tavoitteena on kehittää ja ylläpitää muoti- ja ammattitietoisuutta jäsentensä keskuudessa.

Räätälinliikkeiden ja ateljeeompelimojen suosio perustuu yksilölliseen palveluun. Vaikka valikoimaa löytyy runsaasti valmiinakin, on vaatturilla tai ateljeeompelijalla tarjottavana täydellisesti istuva yksilöllinen vaihtoehto jokaisen henkilökohtaisen tyylin mukaiseen pukeutumiseen.

Suomen Vaatturiliiton jäsenet ylläpitävät ammattitaitoaan kokoontumalla vuosittain kursseille, joilla mm. ulkomaiset asiantuntijat tekevät selkoa alan viimeisistä suuntauksista. Vastavuoroisesti suomalaiset osallistuvat merkittävimpiin kansainvälisiin kongresseihin.

Liittomme jäsenten korkea ammattitaito velvoittaa meitä palvelemaan asiakkaitamme parhaalla mahdollisella tavalla.

Palvelemme asiakkaitamme myös

• materiaalien valinnoissa ja hankinnoissa
  • vaatteiden sunnittelussa
  • etikettipukeutumisessa
  • sekä jaamme tyylitietoutta ja pukeutumisvinkkejä.

Vaatturit esittelyssä

Vaatturiliike A.V.Aalto

Aallon vaatturiliike valmistaa miesten pukimia räätälityönä Helsingissä...

Tutustu jäsenliikkeeseen »