Pukeutumisetiketti

Yleisohjeita

Elintason nousu ja kansainvälistyminen ovat aiheuttaneet sen, että yhä useammassa yhteydessä tarvitaan tietoa oikeasta tavasta pukeutua juhlaan. Frakki, smokki, shaketti ja tumma puku ovat selkeitä vaihtoehtoja, mutta niiden käyttötapoja ei kuitenkaan sovi sekoittaa keskenään.

On myös muistettava, että miehen juhlapuku määrää myös naisen pukeutumisen. Naisen asun juhlavuus ja helman pituus määräytyy alkamisajan mukaan. Vasta kello 18 jälkeen alkavissa juhlissa voi käyttää pitkää iltapukua mikäli se juhlan luonteeseen sopii.

Juhlatilaisuuksiin lähetetään yleensä kutsukortti, jossa on tarkka maininta korrektista pukeutumisesta. Tyylikäs pukeutuminen on merkki siitä, että arvostaa ympäristöään. Juhlava, huoliteltu pukeutuminen on kohteliaisuus yksityisen juhlatilaisuuden isäntäväelle tai virallisen vastaanoton järjestäjille.

Tyylikäs pukeutuminen ei tietenkään tarkoita sitä etteikö voisi valita persoonallisia ja värikkäitäkin asuja, kunhan vain perusasiat ovat kohdallaan.

Sanastoa

Ohessa lyhyt sanasto kansainvälisiin juhlatilaisuuksiin pukeutuville:

Suomi Ruotsi  Ranska   Englanti Saksa
Frakki  Högtidsdräkt   Habit White tie  Frack
Frakki   Frack Frac  Evening dress  Frack
 kunniamerkit  med ordnar avec décorations  with medals  mit Order
Smokki   Smoking Cravate noire  Black tie, Dinner jacket   Smoking
Shaketti  Jackett  Jaquette  Morning coat, Cutaway, Lounge suit  Cut
Tumma puku  Mörk kostym   Veston sombre Dark suit Dunkler Anzug
Arkipuku  Kavaj Tenue de ville  Informal  Strassenanzug

Kunniamerkit

Jos käytössä ovat pienet kunniamerkit eli miniatyyrit, niiden rinnalle ei voi ripustaa alkuperäiskokoisia kunniamerkkejä. Sen sijaan voidaan käyttää suurristiä, kaularistiä sekä rintatähtiä.

Vaikka tilaisuus edellyttää pienoiskunniamerkkejä, voidaan alkuperäiset ripustaa rintaan seuraavissa tapauksissa:

• naiset tummassa puvussa tai kansallispuvussa merkkien lukumäärä ja paino huomioonottaen
  • mustassa puvussa silloin kun tilaisuuteen on määrätty frakki ja pienet kunniamerkit.

Kunniamerkkien kanssa ei käytetä rintataskunenäliinaa.

Kravattisolmut

Tumma puku

On kohteliasta noudattaa kutsukortin ohjetta. Tumma puku korvaa yleensä juhlapuvun jopa presidentin vastaanotolla.

Tumma puku on musta tai tummansininen ja yksivärinen. Tumma puku sopii iltapäivävastaanotolle, cocktailkutsuille, häihin, vierailulle ja onnittelukäynneille.

Naisen asu: vierailupuku, juhla- tai iltapuku.

Smokki

Smokki on intiimi ilta-asu, johon sopii musta tai yönsininen materiaali, mutta jota teetetään usein myös hyvinkin värikkäistä materiaaleista. Smokin juhlavuutta lisäävät silkkiset kauluskäänteet, erikoisvalmisteinen paita, joka vaatii solmukkeen, sekä leveä silkkivyö tai liivit. Smokkia ei voi käyttää häissä.

Amerikkalaiset nimittävät smokkia 'tuxedoksi'. Leveä vyö on nimeltään 'cummerbund' ja tavallisen rusetin sijaan voidaan smokin kanssa käyttää irtonaisempaa 'plastron'-solmuketta.

Smokkia käytetään yleensä kello 18 jälkeen.

Naisen asu: juhlatilaisuuksista kaikkein vapain valinta, lyhyt tai pitkä iltapuku. Smokki käy myös naiselle.

Frakki

Frakki on suurten juhlien asu ja se on aina musta tai yönsininen. Frakin voi korvata ainoastaan mustalla puvulla. Frakin ja mustan puvun kanssa voidaan käyttää pieniä kunniamerkkejä ellei toisin määrätä. Tasavallan presidentin itsenäisyyspäivän juhla on tasavallan arvokkain tilaisuus, jossa käytetään isoja kunniamerkkejä.

Frakin kanssa käytetään aina valkoisia liivejä, paitsi akateemisissa päivätilaisuuksissa, jolloin on käytössä mustat liivit. Solmuke on aina valkoinen. Tummaa solmuketta käyttävät ainoastaan hovimestarit.

Naisen asu: täyspitkä iltapuku, akateemisissa tilaisuuksissa päivällä pitkähihainen, tumma puku.

Shaketti

Shaketti on miehen päiväjuhlapuku ja erityisesti häissä käytetty juhlapuku. Se sopii käytettäväksi kaikissa ennen kello 18 pidettävissä juhlatilaisuuksissa.

Hautajaisissa shaketin kanssa käytetään mustaa liiviä ja mustaa solmiota.

Naisen asu: leninki, juhlava takki-leninki yhdistelmä, hienostunut housuasu.

Casual

Yleisesti ottaen casual tarkoittaa siistiä, tummaa pukua rennompaa asua. Useimmiten sopivin asu on suorat housut, pikkutakki ja kauluspaita ilman solmiota. Casual voi tarkoittaa myös pikkutakin sijaan neuletakkia tai -puseroa; poolopusero tms. voi korvata kauluspaidan.

Pukukoodi kutsukortissa viestittää kuitenkin hieman arkea juhlavampaa tilaisuutta, joten välttääkseen väärinpukeutumista kannattaa farkut ja pikkutakki -yhdistelmä unohtaa, vaikka tilaisuus olisi hyvinkin epävirallinen.

T-paita, farkut tai lenkkarit eivät useimmiten ole sopivia casual-pukeutumiseen, muuten asu on melko vapaa. Pukukoodin tarkistaminen isäntäväeltä on aina varmin tae oikeasta pukeutumisesta.

Naisen asu: housut tai hame ja pusero, bleiseri tai neuletakki, mekko tms. siisti asu.

Vaatturit esittelyssä

Räätäliliike Matti Hampaala

Matti Hampaala on vuodesta 1980 asti räätälialalla ollut Vaatturimestari, joka on työskennellyt...

Tutustu jäsenliikkeeseen »